MaerzMusik 2024: Contemplations into the Radical Others: Music for the Left Ear

Ensemble Musikfabrik / Lucia Dlugoszewski / Mazyar Kashian / Bethan Morgan-Williams

Concert Musik

Library of Congress © Lucia Dlugoszewski am Timbre-Piano

Free Admission

Ticket Prices

25 Euro  reduced 20 Euro

Tickets are sold via the Berliner Festspiele ticketing platform:
www.berlinerfestspiele.de/maerzmusik

As with last year, “Contemplations into the Radical Others” sets productive accents in its examination of Lucia Dlugoszewski’s work. The second part of the project, devised in collaboration with Ensemble Musikfabrik, will open with a lecture and a concert showcasing a few of her works. Performances of “Cantilever” (1975), “Amor Elusive Empty August” (1980), “Black Lake” (1988) and “Depth Duende Scarecrow Other: Symphony for Seven Instruments” (1996), which were created through her collaboration with the Erick Hawkins Dance Company, will be complemented by two newly commissioned works: Bethan Morgan-Williams and Mazyar Kashian have already worked separately with Ensemble Musikfabrik and have also written new pieces inspired by Dlugoszewski for “Contemplations into the Radical Others”. Their addition creates an interdisciplinary dialogue that mediates between generations and beyond conventions. The programme was co-curated by MaerzMusik and Musikfabrik members Christine Chapman and Marco Blaauw.

“Contemplations into the Radical Others” is a research project on Lucia Dlugoszewski launched by MaerzMusik with Ensemble Musikfabrik, the Erick Hawkins Dance Company, Katherine Duke and Agnese Toniutti. After kicking off last year, the endeavour continues with a deeper exploration of the life and work of the composer, who died in 2000. Dlugoszewski, who was also active as a poet, studied with Edgard Varèse, Grete Sultan and John Cage in the late 1940s, impressed Arnold Schönberg with her piano playing and sought ways to create new sounds in her work on the prepared piano. She also designed over a hundred instruments, some of which have been reconstructed for “Contemplations into the Radical Others” by Musikfabrik member Thomas Meixner.

More information www.berlinerfestspiele.de/maerzmusik

Cast

With
Ensemble Musikfabrik
Agnese Toniutti

Biographien

Seit seiner Gründung 1990 zählt das Ensemble Musikfabrik zu den führenden Klangkörpern der zeitgenössischen Musik. Dem Anspruch des eigenen Namens folgend, ist das Ensemble Musikfabrik in besonderem Maße der künstlerischen Innovation verpflichtet. Neue, unbekannte, in ihrer medialen Form ungewöhnliche und oft erst eigens in Auftrag gegebene Werke sind sein eigentliches Produktionsfeld. Die Ergebnisse dieser häufig in enger Kooperation mit den Komponist*innen geleisteten Arbeit präsentiert das in Köln beheimatete, internationale Solist*innenensemble in jährlich etwa 80 Konzerten im In- und Ausland sowie auf Festivals.

Die italienische Pianistin Agnese Toniutti hat sich der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts verschrieben. Als Interpretin und Autorin widmet sie sich der Erforschung eines besonderen Klavierrepertoires, das oftmals um das Konzept des Klangs und dessen Rolle in der Komposition kreist, sowie der Wechselwirkung von Komposition und Improvisation. Ihre Solokonzerte sind meist thematisch oder monografisch konzipiert und ergänzen die Live-Performance mit Auszügen aus Schriften und Audiodokumenten, die die Künstlerin nach musikalischer, bibliografischer und archivarischer Recherche ausgewählt hat.

Katherine Duke begann 1983 ihre Tanzausbildung beim Martha-Graham-Schüler Erick Hawkins und bei Lucia Dlugoszewski. Ihr professionelles Debüt gab sie drei Jahre später mit der Erick Hawkins Dance Company im Lincoln Center in New York. Duke übernahm 2001 die künstlerische Leitung der Company. Seither widmet sich Duke der Bewahrung und Fortführung des musikalischen, kompositorischen und choreografischen Vermächtnisses von Dlugoszewski und Hawkins und spürt mithilfe von Archivarbeit und Recherchen unerforschten Werken von Hawkins und Dlugoszewski nach.

Mazyar Kashian, geboren in Teheran, begann seine musikalische Ausbildung am Teheraner Musikkonservatorium im Fach Komposition, wo er auch Cello und Klavier studierte. Er praktizierte und studierte zudem traditionelle persische Musik (Radif) auf der Kamantsche unter der Leitung von Mohammad-Reza Lotfi an der Maktab Khaneh Schule des Komponisten Mirza Abdollah. Sein Kompositionsstudium schloss bei Johannes Schöllhorn, Brigitta Muntendorf und Miroslav Srnka am Institut für Neue Musik an der Hochschule für Musik und Tanz in Köln ab.

Programme

Bethan Morgan Williams
Gormod (2024)
commissioned by MaerzMusik, financed by the Ernst von Siemens Music Foundation

Lucia Dlugoszewski
Amor Elusive Empty August (1971/1979)
for Brass Quintet

Lucia Dlugoszewski
Dazzle on a Knife’s Edge (1968)
for Ensemble

Lucia Dlugoszewski
Black Lake (1969-1970)
for Ensemble

Mazyar Kashian
Roshanai (2024)
for Brass Quintet Commissioned by MaerzMusik, financed by the Ernst von Siemens Music Foundation

Lucia Dlugoszewski
Cantilever (1967)
for Ensemble

Presentation: Contemplations into the Radical Others
At 18:30, a presentation on the life and work of Lucia Dlugoszewski will accompany the concert.

 

 

MaerzMusik 2024

MaerzMusik 2024 is positioning itself as an open-ended experience centred on conscientious listening, while also highlighting the constantly evolving tapestry of musical interplay among different generations and movements. With the ensembles, artists, musicians and composers invited, the festival examines the multi-layered potential of music through a programme that dovetails with the performing arts, sound, artistic interventions and more.

→ To the complete programme at Radialsystem

Credits

Supported by the Ernst von Siemens Music Foundation and the German Federal Cultural Foundation. "Contemplations into the Radical Others" is a long-term project by MaerzMusik in cooperation with the Erick Hawkins Dance Company, Ensemble Musikfabrik, Agnese Toniutti and many others.

With thanks for the kind support of the Library of Congress.

An event of the Berliner Festspiele / MaerzMusik

Media partners: Exberliner, Rausgegangen, tip Berlin, taz. die tageszeitung.

As with last year, “Contemplations into the Radical Others” sets productive accents in its examination of Lucia Dlugoszewski’s work. The second part of the project, devised in collaboration with Ensemble Musikfabrik, will open with a lecture and a concert showcasing a few of her works. Performances of “Cantilever” (1975), “Amor Elusive Empty August” (1980), “Black Lake” (1988) and “Depth Duende Scarecrow Other: Symphony for Seven Instruments” (1996), which were created through her collaboration with the Erick Hawkins Dance Company, will be complemented by two newly commissioned works: Bethan Morgan-Williams and Mazyar Kashian have already worked separately with Ensemble Musikfabrik and have also written new pieces inspired by Dlugoszewski for “Contemplations into the Radical Others”. Their addition creates an interdisciplinary dialogue that mediates between generations and beyond conventions. The programme was co-curated by MaerzMusik and Musikfabrik members Christine Chapman and Marco Blaauw.

“Contemplations into the Radical Others” is a research project on Lucia Dlugoszewski launched by MaerzMusik with Ensemble Musikfabrik, the Erick Hawkins Dance Company, Katherine Duke and Agnese Toniutti. After kicking off last year, the endeavour continues with a deeper exploration of the life and work of the composer, who died in 2000. Dlugoszewski, who was also active as a poet, studied with Edgard Varèse, Grete Sultan and John Cage in the late 1940s, impressed Arnold Schönberg with her piano playing and sought ways to create new sounds in her work on the prepared piano. She also designed over a hundred instruments, some of which have been reconstructed for “Contemplations into the Radical Others” by Musikfabrik member Thomas Meixner.

More information www.berlinerfestspiele.de/maerzmusik

Cast

With
Ensemble Musikfabrik
Agnese Toniutti

Biographies

Seit seiner Gründung 1990 zählt das Ensemble Musikfabrik zu den führenden Klangkörpern der zeitgenössischen Musik. Dem Anspruch des eigenen Namens folgend, ist das Ensemble Musikfabrik in besonderem Maße der künstlerischen Innovation verpflichtet. Neue, unbekannte, in ihrer medialen Form ungewöhnliche und oft erst eigens in Auftrag gegebene Werke sind sein eigentliches Produktionsfeld. Die Ergebnisse dieser häufig in enger Kooperation mit den Komponist*innen geleisteten Arbeit präsentiert das in Köln beheimatete, internationale Solist*innenensemble in jährlich etwa 80 Konzerten im In- und Ausland sowie auf Festivals.

Die italienische Pianistin Agnese Toniutti hat sich der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts verschrieben. Als Interpretin und Autorin widmet sie sich der Erforschung eines besonderen Klavierrepertoires, das oftmals um das Konzept des Klangs und dessen Rolle in der Komposition kreist, sowie der Wechselwirkung von Komposition und Improvisation. Ihre Solokonzerte sind meist thematisch oder monografisch konzipiert und ergänzen die Live-Performance mit Auszügen aus Schriften und Audiodokumenten, die die Künstlerin nach musikalischer, bibliografischer und archivarischer Recherche ausgewählt hat.

Katherine Duke begann 1983 ihre Tanzausbildung beim Martha-Graham-Schüler Erick Hawkins und bei Lucia Dlugoszewski. Ihr professionelles Debüt gab sie drei Jahre später mit der Erick Hawkins Dance Company im Lincoln Center in New York. Duke übernahm 2001 die künstlerische Leitung der Company. Seither widmet sich Duke der Bewahrung und Fortführung des musikalischen, kompositorischen und choreografischen Vermächtnisses von Dlugoszewski und Hawkins und spürt mithilfe von Archivarbeit und Recherchen unerforschten Werken von Hawkins und Dlugoszewski nach.

Mazyar Kashian, geboren in Teheran, begann seine musikalische Ausbildung am Teheraner Musikkonservatorium im Fach Komposition, wo er auch Cello und Klavier studierte. Er praktizierte und studierte zudem traditionelle persische Musik (Radif) auf der Kamantsche unter der Leitung von Mohammad-Reza Lotfi an der Maktab Khaneh Schule des Komponisten Mirza Abdollah. Sein Kompositionsstudium schloss bei Johannes Schöllhorn, Brigitta Muntendorf und Miroslav Srnka am Institut für Neue Musik an der Hochschule für Musik und Tanz in Köln ab.

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