SWEAT MACHINES. An acoustic playground
Installation by Rimini Protokoll (Daniel Wetzel)
Installation
Ticket Prices
10 Euro reduced 8 Euro
Solidarity price 15 Euro
Ticket Prices
10 Euro reduced 8 Euro
Solidarity price 15 Euro
Ticket Prices
10 Euro reduced 8 Euro
Solidarity price 15 Euro
Combined ticket Sunday (concert & installation)
27 Euro reduced 22 Euro
Solidarity price 32 Euro
Who composes? Who plays? On what? At Radialsystem, the theatre label Rimini Protokoll poses these questions in a new and humorous way with their production “SWEAT. A Musclical” and provides a suggestion:
fitness equipment - taken from the world of physical self-optimisation – transforms into music machines on stage. The concert evening SWEAT. Songs of Push and Pull presents pieces for this new category of instruments composed by the multi-disciplinary musicians Güner Kunier, Brigitta Muntendorf, Schneider TM, Sophia Wind and Wooly Aziz and performed by the newly founded SWEAT ENSEMBLE. In the interactive walk-through installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience can make the machine orchestra sing and get their own pulse racing.
The “Songs of Push and Pull” create a soundscape between fitness studio, pop and contemporary composition, a workout and a musical evening in one: To train the muscles now means to play music. The music machines are operated by the SWEAT Ensemble: people who are not necessarily musicians but have been unknowingly rehearsing for this moment by exercising on the original machines. They might have never played a concert before, but they have a precise feeling for their tendons and muscles thanks to regular training.
In the accompanying installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience is invited to play the machine orchestra. Multilayered narratives unfold for visitors and participants via headphones and text-based media. The project is inspired by intensive research in Berlin and Luckenwalde in Brandenburg and interwoven with the protein-fuelled history of fitness culture.
Cast
Composition
Güner Künier
Brigitta Muntendorf
Schneider TM
Sophia Wind
Wooly Aziz
Fitness trainer and performer
Shar Adams
Lisa Wadle
Digital Conductor, Sound Design and Programming
Fabian Tombers
Interactive art installation and instruments
Alfredo Bautista
Benjamin Maus
Klaudiusz Schimanowski
Concept, text and direction
Daniel Wetzel
Dramaturgy, research and text
Arved Schultze
Erik Veenstra
Scenography
Lena Lupo Loy
Video design
Juan Pablo Gaviria Bedoya
Sound design
Marius Bratoveanu
Graphic design
Marie Faass
Artistic collaboration
Yiannis Panagopoulos
Technical management
Patrick Tucholski
Public Relations Rimini Protokoll
Lisa Homburger
Production management
Monica Ferrari
Ksenia Lukina
Biographien
Daniel Wetzel vom Theaterlabel Rimini Protokoll lebt seit 25 Arbeiten von Theater, Installation, Sound Design und Hörstücken. Zu den jüngsten Rimini-Arbeiten unter seiner Beteiligung gehören das dokumentarische Theaterstück „Futur4“ (2025), Ausstellung und Radiostück „Prinzip Held*“ (2024) und das Sounddesign für „ALTER EGO Raubkopie“ (P 2024-2025).
Die multidisziplinäre Künstlerin Güner Künier arbeitet in den Bereichen Musik, Film, Theater und bildende Kunst. Mit ihrem Solo-Musikprojekt veröffentlichte sie bereits mehrere EPs und Alben. Als Schauspielerin wirkte sie in Kurzfilmen, Fernseh- und Theaterproduktionen mit.
Die Komponistin Brigitta Muntendorf erforscht in transdigitalen Formaten gesellschaftliche Fragilität. Mit Konzepten wie Radical Listening, AI und 3D-Audio erschafft sie immersive Kompositionen und Musiktheater zwischen analogen und digitalen Welten. Sie ist Professorin an der HfMT Köln.
Schneider TM ist ein mehrdimensionales Musikprojekt von Dirk Dresselhaus, das sich zwischen experimentellem, elektronischem Avant-Pop und abstraktem, improvisatorischem Material bewegt. Schneider TM spielt international auf renommierten Festivals, darunter CTM Berlin, Sónar und Roskilde Festival.
Sophia Wind arbeitet, denkt und forscht mit Klang in Berlin. In Winds kompositorischen Arbeiten verbinden sich musikwissenschaftliche, psychoanalytische und kulturanthropologische Ansätze zu einem immanenten Gefüge.
Wooly Aziz ist ein genreübergreifendes Projekt von Jannat Sohail aus Lahore, Pakistan, das Geschichten von Migration, Krieg, Euphorie und Verlust komponiert. Mit atmosphärischen Kompositionen und „wistful vocals“ (Rolling Stone) verortet sich Wooly Aziz im emotionalen Feld kolonialer und geografischer Spuren.
Programme
The production ‘SWEAT. A Musclical’ consists of the installation ’SWEAT MACHINES. An Acoustic Playground’ and the concert SWEAT. Songs of Push and Pull, which will be presented on 7 and 10 August.
Language
In German and English
The installation can be visited at any time during opening hours.
On Sunday, August 10th, the installation will be followed by the concert "SWEAT. Songs of Push and Pull".
Credits
‘SWEAT. A Musclical’ is a production by Rimini Apparat in co-production with Théâtres de la Ville de Luxembourg, Pina Bausch Centre “under construction” and E-WERK Luckenwalde. In co-operation with Radialsystem.
Funded by the Capital Cultural Fund (Hauptstadtkulturfonds).
Media partnerships Radialsystem: The Berliner, Rausgegangen, tip Berlin, taz. die tageszeitung.
Who composes? Who plays? On what? At Radialsystem, the theatre label Rimini Protokoll poses these questions in a new and humorous way with their production “SWEAT. A Musclical” and provides a suggestion:
fitness equipment - taken from the world of physical self-optimisation – transforms into music machines on stage. The concert evening SWEAT. Songs of Push and Pull presents pieces for this new category of instruments composed by the multi-disciplinary musicians Güner Kunier, Brigitta Muntendorf, Schneider TM, Sophia Wind and Wooly Aziz and performed by the newly founded SWEAT ENSEMBLE. In the interactive walk-through installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience can make the machine orchestra sing and get their own pulse racing.
The “Songs of Push and Pull” create a soundscape between fitness studio, pop and contemporary composition, a workout and a musical evening in one: To train the muscles now means to play music. The music machines are operated by the SWEAT Ensemble: people who are not necessarily musicians but have been unknowingly rehearsing for this moment by exercising on the original machines. They might have never played a concert before, but they have a precise feeling for their tendons and muscles thanks to regular training.
In the accompanying installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience is invited to play the machine orchestra. Multilayered narratives unfold for visitors and participants via headphones and text-based media. The project is inspired by intensive research in Berlin and Luckenwalde in Brandenburg and interwoven with the protein-fuelled history of fitness culture.
Cast
Composition
Güner Künier
Brigitta Muntendorf
Schneider TM
Sophia Wind
Wooly Aziz
Fitness trainer and performer
Shar Adams
Lisa Wadle
Digital Conductor, Sound Design and Programming
Fabian Tombers
Interactive art installation and instruments
Alfredo Bautista
Benjamin Maus
Klaudiusz Schimanowski
Concept, text and direction
Daniel Wetzel
Dramaturgy, research and text
Arved Schultze
Erik Veenstra
Scenography
Lena Lupo Loy
Video design
Juan Pablo Gaviria Bedoya
Sound design
Marius Bratoveanu
Graphic design
Marie Faass
Artistic collaboration
Yiannis Panagopoulos
Technical management
Patrick Tucholski
Public Relations Rimini Protokoll
Lisa Homburger
Production management
Monica Ferrari
Ksenia Lukina
Biographies
Daniel Wetzel vom Theaterlabel Rimini Protokoll lebt seit 25 Arbeiten von Theater, Installation, Sound Design und Hörstücken. Zu den jüngsten Rimini-Arbeiten unter seiner Beteiligung gehören das dokumentarische Theaterstück „Futur4“ (2025), Ausstellung und Radiostück „Prinzip Held*“ (2024) und das Sounddesign für „ALTER EGO Raubkopie“ (P 2024-2025).
Die multidisziplinäre Künstlerin Güner Künier arbeitet in den Bereichen Musik, Film, Theater und bildende Kunst. Mit ihrem Solo-Musikprojekt veröffentlichte sie bereits mehrere EPs und Alben. Als Schauspielerin wirkte sie in Kurzfilmen, Fernseh- und Theaterproduktionen mit.
Die Komponistin Brigitta Muntendorf erforscht in transdigitalen Formaten gesellschaftliche Fragilität. Mit Konzepten wie Radical Listening, AI und 3D-Audio erschafft sie immersive Kompositionen und Musiktheater zwischen analogen und digitalen Welten. Sie ist Professorin an der HfMT Köln.
Schneider TM ist ein mehrdimensionales Musikprojekt von Dirk Dresselhaus, das sich zwischen experimentellem, elektronischem Avant-Pop und abstraktem, improvisatorischem Material bewegt. Schneider TM spielt international auf renommierten Festivals, darunter CTM Berlin, Sónar und Roskilde Festival.
Sophia Wind arbeitet, denkt und forscht mit Klang in Berlin. In Winds kompositorischen Arbeiten verbinden sich musikwissenschaftliche, psychoanalytische und kulturanthropologische Ansätze zu einem immanenten Gefüge.
Wooly Aziz ist ein genreübergreifendes Projekt von Jannat Sohail aus Lahore, Pakistan, das Geschichten von Migration, Krieg, Euphorie und Verlust komponiert. Mit atmosphärischen Kompositionen und „wistful vocals“ (Rolling Stone) verortet sich Wooly Aziz im emotionalen Feld kolonialer und geografischer Spuren.
Related