SWEAT. A Musclical
Concert by Rimini Protokoll (Daniel Wetzel)
Concert
Ticket Prices
20 Euro reduced 16 Euro
Solidarity price 25 Euro
Combined ticket Sunday (concert & installation)
27 Euro reduced 22 Euro
Solidarity price 32 Euro
Ticket Prices
20 Euro reduced 16 Euro
Solo price 25 Euro
Combined ticket Sunday (concert & installation)
27 Euro reduced 22 Euro
Solidarity price 32 Euro
Who composes? Who plays? On what? At Radialsystem, the theatre label Rimini Protokoll poses these questions in a new and humorous way with their production “SWEAT. A Musclical” and provides a suggestion:
fitness equipment - taken from the world of physical self-optimisation – transforms into music machines on stage. The concert evening “SWEAT. Songs of Push and Pull” presents pieces for this new category of instruments composed by the multi-disciplinary musicians Güner Künier, Brigitta Muntendorf, Schneider TM, Sophia Wind and Wooly Aziz and performed by the newly founded SWEAT ENSEMBLE. In the interactive walk-through installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience can make the machine orchestra sing and get their own pulse racing.
The “Songs of Push and Pull” create a soundscape between fitness studio, pop and contemporary composition, a workout and a musical evening in one: To train the muscles now means to play music. The music machines are operated by the SWEAT Ensemble: people who are not necessarily musicians but have been unknowingly rehearsing for this moment by exercising on the original machines. They might have never played a concert before, but they have a precise feeling for their tendons and muscles thanks to regular training.
In the accompanying installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience is invited to play the machine orchestra. Multilayered narratives unfold for visitors and participants via headphones and text-based media. The project is inspired by intensive research in Berlin and Luckenwalde in Brandenburg and interwoven with the protein-fuelled history of fitness culture.
Cast
Music written by
Aigel
Black Mirror Park
Bush.ida
Güner Künier
Brigitta Muntendorf
Schneider TM
Franz Schubert
Fabian Tombers
Daniel Wetzel
Sophia Wind
Wooly Aziz
Performing on stage
Shar Adams (Coach)
Lisa Wadle (Coach)
Patricio Suárez
Kathi Bernier
Tobi Ibikunle
Yiannis Panagopoulos
Performing on video
Aigel
Bush.ida
Öz Kaveller
Güner Künier
Wooly Aziz
Digital Conductor, Sound Design and Programming
Fabian Tombers
Interactive art installation and instruments
Alfredo Bautista
Benjamin Maus
Klaudiusz Schimanowski
Concept, text and direction
Daniel Wetzel
Dramaturgy, research and text
Arved Schultze
Erik Veenstra
Scenography
Lena Lupo Loy
Artistic collaboration
Yiannis Panagopoulos
Video design
abraso (Juan Pablo Gaviria Bedoya, Camillo Londoño Hernández)
Light design
Hendrik Borowski
Notation
Peter Breitenbach, Florian Wulff
Video engineering
Marius Bratoveanu
Artistic collaboration (dramaturgy & performance)
Luna Anogiati
Yiannis Askaroglou
Olesya Lakshtanova
Christiane Löll
Lou Maurin
Patricio Suárez
Savina Tsafa
Übertitel
Lou Maurin
Graphic design
Marie Faass
Screen prints
Milena Weller
Zoï Wetzel
Entwicklung Technik-Gürtel
Alexander Auras
Technical management
Patrick Tucholski
Stage technician
Cesar Balleyguier
Pablo Cornejo
Kellen Mills
Public Relations Rimini Protokoll
Lisa Homburger
Production management
Monica Ferrari
Ksenia Lukina
Biographien
Daniel Wetzel vom Theaterlabel Rimini Protokoll lebt seit 25 Arbeiten von Theater, Installation, Sound Design und Hörstücken. Zu den jüngsten Rimini-Arbeiten unter seiner Beteiligung gehören das dokumentarische Theaterstück „Futur4“ (2025), Ausstellung und Radiostück „Prinzip Held*“ (2024) und das Sounddesign für „ALTER EGO Raubkopie“ (P 2024-2025).
Die multidisziplinäre Künstlerin Güner Künier arbeitet in den Bereichen Musik, Film, Theater und bildende Kunst. Mit ihrem Solo-Musikprojekt veröffentlichte sie bereits mehrere EPs und Alben. Als Schauspielerin wirkte sie in Kurzfilmen, Fernseh- und Theaterproduktionen mit.
Die Komponistin Brigitta Muntendorf erforscht in transdigitalen Formaten gesellschaftliche Fragilität. Mit Konzepten wie Radical Listening, AI und 3D-Audio erschafft sie immersive Kompositionen und Musiktheater zwischen analogen und digitalen Welten. Sie ist Professorin an der HfMT Köln.
Schneider TM ist ein mehrdimensionales Musikprojekt von Dirk Dresselhaus, das sich zwischen experimentellem, elektronischem Avant-Pop und abstraktem, improvisatorischem Material bewegt. Schneider TM spielt international auf renommierten Festivals, darunter CTM Berlin, Sónar und Roskilde Festival.
In Sophia Winds Kompositionen verbinden sich sorgsam eingearbeitete Konzepte und kritisch ausgehandelte Narrationen zu einem immanenten Gefüge. Dabei betrachtet sie das Arbeiten mit Klang als Forschung, hingebend dafür, die Sinnlichkeit in Alltäglichem zum Sprechen zu bringen.
Wooly Aziz ist ein genreübergreifendes Projekt von Jannat Sohail aus Lahore, Pakistan, das Geschichten von Migration, Krieg, Euphorie und Verlust komponiert. Mit atmosphärischen Kompositionen und „wistful vocals“ (Rolling Stone) verortet sich Wooly Aziz im emotionalen Feld kolonialer und geografischer Spuren.
Programme
The production ‘SWEAT. A Musclical’ consists of the installation ’SWEAT MACHINES. An Acoustic Playground’ and the concert ’SWEAT. Songs of Push and Pull’, which will be presented on 7 and 10 August.
The concert ‘SWEAT. Songs of Push and Pull’ has a duration of approx. 75 minutes.
Language
In German and English
There will be loud moments during the performance. Strobe lighting will be used.
There will be depictions of mental and physical illness.
The event is recommended for ages 14 and up.
Credits
‘SWEAT. A Musclical’ is a production by Rimini Apparat in co-production with Théâtres de la Ville de Luxembourg, Pina Bausch Centre “under construction” and E-WERK Luckenwalde. In co-operation with Radialsystem.
Funded by the Capital Cultural Fund (Hauptstadtkulturfonds).
Using sounds according to CC Attribution 4.0 by: Beetlemuse, Cell31_Sound_Productions, SoundBiterSFX
Developed at: E-Werk Luckenwalde, FELD Theater für junge Menschen, Haus der Statistik, Selbstgebaute Musik e.V., Uferstudios Berlin, Wokule Biesenthal
Special thanks to:
Dilan Aytaç, Marius Alsleben, Anestis Azas, Nic Duric, Feel Good Gesundheitsstudio Luckenwalde, Go7 Luckenwalde, Gym Buddies Berlin, Gypso D., Shadow, Harry Hachmeister, Bela Haug, I.GYM Luckenwalde, Chloe Kelly, KLAB Luckenwalde, Ayosha Kortlang, Vassilis Koukalani, Matthias Kremsreiter, Florine Lindner, Moritz Lobeck, Clara Mägdefrau, Michalis Markakis, Eva Rincke, Daniil Pikturnyi, Anni Retake, David Ristau, THF Radio, Helen Turner, Zeyki Temizbas, Hajo Toppius, Margarita Tsomou, Michael von zur Mühlen, Pablo Wendel & the students of the Athens Conservatoire Drama School: Angelos Magnisalis, Cleio Papatzanaki-Chrysovergi, Katerina Theodorou, Leda Ktona, Stelios Kratsas, Foivos Pavlopoulos, Anna Gkarafli, Valia Koumpi, Christina Paraskeva, Antonis Skyvalos, Klaudio Cuka, Klara Santikou, Georgia Spyropoulou, Vasilis Syrros
Media partnerships Radialsystem: The Berliner, Rausgegangen, tip Berlin, taz. die tageszeitung.
Who composes? Who plays? On what? At Radialsystem, the theatre label Rimini Protokoll poses these questions in a new and humorous way with their production “SWEAT. A Musclical” and provides a suggestion:
fitness equipment - taken from the world of physical self-optimisation – transforms into music machines on stage. The concert evening “SWEAT. Songs of Push and Pull” presents pieces for this new category of instruments composed by the multi-disciplinary musicians Güner Künier, Brigitta Muntendorf, Schneider TM, Sophia Wind and Wooly Aziz and performed by the newly founded SWEAT ENSEMBLE. In the interactive walk-through installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience can make the machine orchestra sing and get their own pulse racing.
The “Songs of Push and Pull” create a soundscape between fitness studio, pop and contemporary composition, a workout and a musical evening in one: To train the muscles now means to play music. The music machines are operated by the SWEAT Ensemble: people who are not necessarily musicians but have been unknowingly rehearsing for this moment by exercising on the original machines. They might have never played a concert before, but they have a precise feeling for their tendons and muscles thanks to regular training.
In the accompanying installation “SWEAT MACHINES. Ein akustischer Spielplatz” (English: “an acoustic playground”), the audience is invited to play the machine orchestra. Multilayered narratives unfold for visitors and participants via headphones and text-based media. The project is inspired by intensive research in Berlin and Luckenwalde in Brandenburg and interwoven with the protein-fuelled history of fitness culture.
Cast
Music written by
Aigel
Black Mirror Park
Bush.ida
Güner Künier
Brigitta Muntendorf
Schneider TM
Franz Schubert
Fabian Tombers
Daniel Wetzel
Sophia Wind
Wooly Aziz
Performing on stage
Shar Adams (Coach)
Lisa Wadle (Coach)
Patricio Suárez
Kathi Bernier
Tobi Ibikunle
Yiannis Panagopoulos
Performing on video
Aigel
Bush.ida
Öz Kaveller
Güner Künier
Wooly Aziz
Digital Conductor, Sound Design and Programming
Fabian Tombers
Interactive art installation and instruments
Alfredo Bautista
Benjamin Maus
Klaudiusz Schimanowski
Concept, text and direction
Daniel Wetzel
Dramaturgy, research and text
Arved Schultze
Erik Veenstra
Scenography
Lena Lupo Loy
Artistic collaboration
Yiannis Panagopoulos
Video design
abraso (Juan Pablo Gaviria Bedoya, Camillo Londoño Hernández)
Light design
Hendrik Borowski
Notation
Peter Breitenbach, Florian Wulff
Video engineering
Marius Bratoveanu
Artistic collaboration (dramaturgy & performance)
Luna Anogiati
Yiannis Askaroglou
Olesya Lakshtanova
Christiane Löll
Lou Maurin
Patricio Suárez
Savina Tsafa
Übertitel
Lou Maurin
Graphic design
Marie Faass
Screen prints
Milena Weller
Zoï Wetzel
Entwicklung Technik-Gürtel
Alexander Auras
Technical management
Patrick Tucholski
Stage technician
Cesar Balleyguier
Pablo Cornejo
Kellen Mills
Public Relations Rimini Protokoll
Lisa Homburger
Production management
Monica Ferrari
Ksenia Lukina
Biographies
Daniel Wetzel vom Theaterlabel Rimini Protokoll lebt seit 25 Arbeiten von Theater, Installation, Sound Design und Hörstücken. Zu den jüngsten Rimini-Arbeiten unter seiner Beteiligung gehören das dokumentarische Theaterstück „Futur4“ (2025), Ausstellung und Radiostück „Prinzip Held*“ (2024) und das Sounddesign für „ALTER EGO Raubkopie“ (P 2024-2025).
Die multidisziplinäre Künstlerin Güner Künier arbeitet in den Bereichen Musik, Film, Theater und bildende Kunst. Mit ihrem Solo-Musikprojekt veröffentlichte sie bereits mehrere EPs und Alben. Als Schauspielerin wirkte sie in Kurzfilmen, Fernseh- und Theaterproduktionen mit.
Die Komponistin Brigitta Muntendorf erforscht in transdigitalen Formaten gesellschaftliche Fragilität. Mit Konzepten wie Radical Listening, AI und 3D-Audio erschafft sie immersive Kompositionen und Musiktheater zwischen analogen und digitalen Welten. Sie ist Professorin an der HfMT Köln.
Schneider TM ist ein mehrdimensionales Musikprojekt von Dirk Dresselhaus, das sich zwischen experimentellem, elektronischem Avant-Pop und abstraktem, improvisatorischem Material bewegt. Schneider TM spielt international auf renommierten Festivals, darunter CTM Berlin, Sónar und Roskilde Festival.
In Sophia Winds Kompositionen verbinden sich sorgsam eingearbeitete Konzepte und kritisch ausgehandelte Narrationen zu einem immanenten Gefüge. Dabei betrachtet sie das Arbeiten mit Klang als Forschung, hingebend dafür, die Sinnlichkeit in Alltäglichem zum Sprechen zu bringen.
Wooly Aziz ist ein genreübergreifendes Projekt von Jannat Sohail aus Lahore, Pakistan, das Geschichten von Migration, Krieg, Euphorie und Verlust komponiert. Mit atmosphärischen Kompositionen und „wistful vocals“ (Rolling Stone) verortet sich Wooly Aziz im emotionalen Feld kolonialer und geografischer Spuren.