Laure M. Hiendl: In Abeyance

Concert with Ensemble KNM Berlin in the frame of „SENSE – Geographies of Perception“

Concert

Carlos H. Jucia

© Carlos H. Jucia

Tickets

Ticket Prices

16 Euro, discount 12 Euro

„SENSE“-Combi-Ticket
with „Symphony of Intimacies“ & „Laure M. Hiendl: String Quartet No.2“
36 Euro, discount 26 Euro

Saturday-Ticket
with „Symphony of Intimacies“
24 Euro, discount 16 Euro

Concert-Combi-Ticket
with „Laure M. Hiendl: String Quartet No.2“
24 Euro, discount 16 Euro

Spatialized sound as an expressive form is at the centre of the two different yet conceptually related pieces by composer Laure M. Hiendl that are to be presented on two consecutive days at Radialsystem: NeoQuartet performs “String Quartet No.2” on electric string instruments that are hooked up to samplers. The ensemble KNM Berlin performs “In Abeyance”, an instrumental-acoustic ensemble piece. Both compositions are Hiendl’s intimate articulation of queer plight and desire, whose expression finds its form in the temporality of the pieces: Hiendl uses sampling techniques to deconstruct the hierarchical structures of acoustic linear sequences in favour of a simultaneity of sound material, generating a sort of equal, spatial sound. The quartet and ensemble works are presented as part of the “SENSE” series, through which Radialsystem explores power relations within a geography of perception.

 

In Abeyance

“In Abeyance” is not a concert piece in the strictest sense; it is an attempt to create an “animated still life”, a kind of sound object that exists like a moving standstill in time and space and which can be perceived in a similar but ever slightly changing way. In a long process of copying and pasting, Laure M. Hiendl has assembled a score out of tiny pieces of pre-existing notation that ushers sampling techniques into the instrumental-acoustic realm: the ensemble KNM plays on analog instruments the playback that would otherwise emit from an electric sampler. The sampled material is an excerpt from “Epilogue” from Ralph Vaughan William's opera Job. The sampled music is about 2 bars in length (ca. 10 seconds), and encompasses all the material contained in the 42 minutes of “In Abeyance”.

Cast

Mit
Ensemble KNM Berlin

Flöte
Rebecca Lenton

Bassklarinette
Ingólfur Vilhjálmsson

Trompete
Matthew Conley

Violine
Theodor Flindell

Viola
Kristin Maria Pientka

Cello
Cosima Gerhardt

Kontrabass
Jonathan Heilbron

Dirigent
Pablo Drucker

Komposition
Laure M. Hiendl

Biographien

Laure M. Hiendl (alle Pronomen) arbeitet als Komponist*in und Performer*in in den Zwischenbereichen von Konzertmusik, Performance, Musiktheater und Installation. In Hiendls Werken werden Instrumente hauptsächlich in Interaktion mit elektronischen Mitteln eingesetzt und die Performativität der Raum-Zeit-Körper-Beziehung in der Musik erforscht. Hiendl hat an der Columbia University New York promoviert und ist derzeit Assistenzprofessor*in an der Universität Mozarteum Salzburg. Mit Bastian Zimmermann hat Hiendl das Festival Musik Installationen Nürnberg mitbegründet. Für die Komposition „Ten Bullets Through One Hole“ erhielt Hiendl 2020 den 1. Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart.

Das Ensemble KNM Berlin steht für die lebendige, aktuelle Musikszene der Metropole Berlin. 1988 von Juliane Klein, Thomas Bruns und weiteren Student*innen der Hochschule für Musik Hanns Eisler im damaligen Ostteil der Stadt gegründet, wird es heute von elf Musiker*innen aus Deutschland, Großbritannien und der Schweiz geprägt. Weltweit präsentiert das Ensemble Kompositionen, Konzertinstallationen und Konzertprojekte, die in enger Kooperation mit Komponist*innen, Autor*innen, Dirigent*innen, Künstler*innen und Regisseur*innen entstehen. Getragen werden die Programme von der Neugier auf das Unbekannte, von der Auseinandersetzung mit den wesentlichen Themen unserer Gegenwart.

SENSE – Geographies of Perception

In the programme series "SENSE", Radialsystem explores power relations within a geography of perception. Employing the perspectives of choreography, visual arts, music and workshop formats, "SENSE" investigates an embodied practice of sensory perception in four programme foci until summer 2022. The programme series likewise addresses the question of how the trauma of a pandemic has affected and continues to affect our senses. The double meaning contained in the title of the series – “sense” denotes both sensation and sentiment – invokes and challenges the distinction between thinking and feeling – or theory and practice – common in the Western Enlightenment tradition of knowledge.

Credits

"In Abeyance" is Commissioned by Ensemble KNM Berlin, funded by the Federal Cultural Foundation.

"SENSE" is a series of Radialsystem, funded by the Berlin Senate Department for Culture and Europe. Supported by the Radial Foundation.

Media partners: taz. die tageszeitung, tip Berlin, ExBerliner and Ask Helmut.

Spatialized sound as an expressive form is at the centre of the two different yet conceptually related pieces by composer Laure M. Hiendl that are to be presented on two consecutive days at Radialsystem: NeoQuartet performs “String Quartet No.2” on electric string instruments that are hooked up to samplers. The ensemble KNM Berlin performs “In Abeyance”, an instrumental-acoustic ensemble piece. Both compositions are Hiendl’s intimate articulation of queer plight and desire, whose expression finds its form in the temporality of the pieces: Hiendl uses sampling techniques to deconstruct the hierarchical structures of acoustic linear sequences in favour of a simultaneity of sound material, generating a sort of equal, spatial sound. The quartet and ensemble works are presented as part of the “SENSE” series, through which Radialsystem explores power relations within a geography of perception.

 

In Abeyance

“In Abeyance” is not a concert piece in the strictest sense; it is an attempt to create an “animated still life”, a kind of sound object that exists like a moving standstill in time and space and which can be perceived in a similar but ever slightly changing way. In a long process of copying and pasting, Laure M. Hiendl has assembled a score out of tiny pieces of pre-existing notation that ushers sampling techniques into the instrumental-acoustic realm: the ensemble KNM plays on analog instruments the playback that would otherwise emit from an electric sampler. The sampled material is an excerpt from “Epilogue” from Ralph Vaughan William's opera Job. The sampled music is about 2 bars in length (ca. 10 seconds), and encompasses all the material contained in the 42 minutes of “In Abeyance”.

Cast

Mit
Ensemble KNM Berlin

Flöte
Rebecca Lenton

Bassklarinette
Ingólfur Vilhjálmsson

Trompete
Matthew Conley

Violine
Theodor Flindell

Viola
Kristin Maria Pientka

Cello
Cosima Gerhardt

Kontrabass
Jonathan Heilbron

Dirigent
Pablo Drucker

Komposition
Laure M. Hiendl

Biographies

Laure M. Hiendl (alle Pronomen) arbeitet als Komponist*in und Performer*in in den Zwischenbereichen von Konzertmusik, Performance, Musiktheater und Installation. In Hiendls Werken werden Instrumente hauptsächlich in Interaktion mit elektronischen Mitteln eingesetzt und die Performativität der Raum-Zeit-Körper-Beziehung in der Musik erforscht. Hiendl hat an der Columbia University New York promoviert und ist derzeit Assistenzprofessor*in an der Universität Mozarteum Salzburg. Mit Bastian Zimmermann hat Hiendl das Festival Musik Installationen Nürnberg mitbegründet. Für die Komposition „Ten Bullets Through One Hole“ erhielt Hiendl 2020 den 1. Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart.

Das Ensemble KNM Berlin steht für die lebendige, aktuelle Musikszene der Metropole Berlin. 1988 von Juliane Klein, Thomas Bruns und weiteren Student*innen der Hochschule für Musik Hanns Eisler im damaligen Ostteil der Stadt gegründet, wird es heute von elf Musiker*innen aus Deutschland, Großbritannien und der Schweiz geprägt. Weltweit präsentiert das Ensemble Kompositionen, Konzertinstallationen und Konzertprojekte, die in enger Kooperation mit Komponist*innen, Autor*innen, Dirigent*innen, Künstler*innen und Regisseur*innen entstehen. Getragen werden die Programme von der Neugier auf das Unbekannte, von der Auseinandersetzung mit den wesentlichen Themen unserer Gegenwart.

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